Activiteiten
Greenpeace voert actie tegen milieuproblemen veroorzakend Schiphol
Korte afstandsvluchten
Van alle vliegtuigen die vanaf Schiphol opstijgen vliegen er slechts twee van de drie verder dan 750 km, langere afstandsvluchten. Uit onderzoek van Greenpeace, gedaan door HaskoningDHV, is gebleken dat op jaarbasis 200.000 vliegtuigen niet meer dan 750km vliegen, oftewel een hele korte afstand. Greenpeace vindt dat onverantwoord. Zij vinden dat deze afstanden heel goed met de trein af te leggen zijn. De meeste korte afstandsvluchten gaan naar Londen. Dagelijks wordt er heen en weer gevlogen. Alsof je in de bus stapt. Dergelijke korte vluchten gaan ook naar en naar Brussel en Parijs.
Minder korte afstandsvluchten, meer met de trein rezien
Ondanks dat deze vluchten slechts heel kort duren, je bent in 1,5 uur in Parijs, moeten deze vliegtuigen wel taxiën, opstijgen en landen. Juist in dat deel van de vlucht produceert een vliegtuig heel veel uitstoot van vervuilende stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Greenpeace stelt dat 40% van alle vluchten die vanaf Schiphol vertrekken korte vluchten zijn die binnen Europa zullen landen. Zij vinden dat dit milieubelastende vliegverkeer moet stoppen. Deze vluchten kunnen volgens Greenpeace makkelijk vervangen worden door de (elektrische) trein. Door dit te doen zou het vliegverkeer drastisch verminderd kunnen worden, wat positieve gevolgen heeft voor zowel de natuur als de omgeving. De omgeving van Schiphol zou veel minder lawaaioverlast ondervinden en de hoeveelheid fijnstof in de lucht verminderd ook, waardoor de gezondheid van omwonenden verbetert. Ook valt er een flinke klimaatwinst te boeken en de natuur vaart er wel bij.
Greenpeace
Greenpeace stelt dat het onbegrijpelijk is dat dat deze korte afstandsvluchten getolereerd worden terwijl er een klimaatcrisis plaatsvindt. Als er niet snel veranderingen tot stand gebracht worden vallen de klimaatveranderingen, die steeds meer zichtbaar worden, niet meer terug te draaien. Terwijl het in feite heel eenvoudig op te lossen is door de korte afstandsvluchten te laten vervallen, deze vluchten te vervangen door treinreizen naar hoofdsteden als Brussel, Parijs en Londen. Want aan de CO2-uitstoot is op dit moment niet veel te doen, dat valt technisch nog niet aan te passen. Desondanks kiest Schiphol voor groei van het vliegverkeer. Volgens Greenpeace is dit onverantwoord, zij willen dat hier ingegrepen wordt en voeren zodoende actie, waarin zij een klimaatplan eisen van Schiphol, waarin staat dat er minder uitstoot van CO2 plaats gaat vinden.
Wat kunnen we doen?
De natuur heeft onverwacht ingegrepen, toen tijdens de Corona-crisis alle vliegverkeer over de hele wereld stil gelegd werd. De CO2 uitstoot schoot naar beneden, geen smog meer in grote steden wereldwijd en ook op Schiphol was het opeens stil. De omgeving van Schiphol leefde op. Mensen konden eindelijk ongestoord buiten zitten en van de stilte genieten. De vraag is echter of hier iets van overblijft nu het vliegverkeer weer is hervat.