De luchtvaartscanner

 

Voor meer en betere info

 

Volgen via de luchtvaartscanner

Zowel vliegtuigspotters, als bewoners die in de buurt van een kleiner vliegveld of naast het enorme Schiphol wonen, zijn bekend met de luchtvaart scanner. Op deze scanners zijn alle vluchten te traceren die opstijgen en landen op de start- en landingsbanen van het vliegveld, je kunt precies zien om welk vliegtuig het gaat en hoe laag het vliegt op een bepaald moment. Een vliegtuigspotter weet dan wanneer hij de mooiste foto kan maken. De buren van Schiphol of een ander vliegveld kunnen via dergelijke scanners traceren welk vliegtuig hun direct overlast bezorgd en hoe laag dit vliegtuig boven het vloog. Deze informatie kan gebruikt worden om een klacht in te dienen om zo geluidsoverlast terug te dringen.

Hoe werkt de luchtvaartscanner?

 

Voor bewoners van gemeentes die rondom een vliegveld liggen, is een dergelijke scanner ideaal. Ook kunnen zij gebruik maken van websites die alle in- en uitgaande vliegtuigen dag en nacht scannen. Daarop zijn de gegevens en het vluchtnummer van een vliegtuig terug te vinden. Ook kun je zien hoe groot een vliegtuig is. Zo zie je bijvoorbeeld wanneer Emirates, die 2 maal daags met het grootste passagiersvliegtuig, de A380, in Amsterdam landt en vandaaruit weer opstijgt en daarbij veel geluidsoverlast veroorzaakt. Emirates die voornamelijk met dit type vliegtuig vliegt, waar wel 800 mensen in kunnen, heeft een grote order voor de bouw van dergelijke vliegtuigen inmiddels uitgesteld, want de toekomst van dit type vliegtuig is door de enorme overlast onzeker.

Vervuiling grote vliegten

Doordat de A380 van Emirates via een scanner te traceren is, kunnen mensen specifiek een klacht indienen tegen bijvoorbeeld dit type vliegtuig. Ook is van de scanner af te lezen dat bijvoorbeeld een veel kleinere cityhopper veel minder geluidsoverlast veroorzaakt. En minder fijnstof produceert, want dat aspect moeten we niet over het hoofd zien. Een groter vliegtuig produceert meer fijnstof dan een kleiner vliegtuig, wat zeker niet onbelangrijk is voor de buurtbewoners van een vliegveld.

Aangifte doen?

Aangifte doen is een ingewikkelde procedure, zelfs als je via de scanner weet om welk vliegtuig en welk vluchtnummer het gaat. Daardoor gebeurt het ook dat mensen ondanks de overlast die ze dagelijks ervaren geen aangifte doen. Te veel gedoe, te ingewikkeld. Voor die mensen zijn er websites die de vliegtuigen voor je scannen en het tegelijkertijd gemakkelijker voor je maken om aangifte te doen. Zodat er een reëel beeld ontstaat van de daadwerkelijke geluids- en andere overlast die vliegtuigen veroorzaken. Alleen met reële cijfers kan er geprotesteerd worden om de dagelijkse overlast terug te dringen. Hoe meer mensen zich aansluiten en een klacht indienen als zij overlast ervaren, hoe groter de kans dat er succes behaald kan worden. Samen sterk om de luchtvaartgroei terug te dringen en het liefst te stoppen.